- Drukuj
- 23 sty 2009
- Szperanie w historii
- 1547 czytań
Zbiórka założycielska ogólnopolskiego ruchu programowo-metodycznego “Krąg Płaskiego Węzła”, Kraków, 24.02.2007 r.
Do czego dążymy ?
"Jeśli wymagam stosowania Prawa od dziewięcioletniego smyka, to o ileż bardziej muszę tego wymagać od siebie" - Andrzej Małkowski
Pragnąc, by harcerstwo było lepsze i aby lepiej spełniało oczekiwania społeczeństwa, chcemy zmian w dwóch kierunkach:
1) ZHP musi być organizacją wychowującą dzieci i młodzież, a nie organizacją spędzania wolnego czasu.
2) ZHP musi być organizacją demokratyczną i sprawnie zarządzaną w praktyce swojego działania.
Efektem tych zmian winno być:
I. Przywrócenie wychowawczego charakteru ZHP
1) Eliminacja praktyk ukrywania niewygodnych zdarzeń w miejsce załatwienia ich po harcersku.
2) Postawienie na pierwszym miejscu w pracy harcerskiej wartości moralnych wynikających z Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego.
3) Uczynienie z naszego Prawa kanonu obowiązującego w harcerskich władzach i jednostkach.
II. Demokracja i samorządność w ZHP
1) Realnie demokratyczne wybory do wszystkich władz ZHP, oparte na czynnym prawie wyborczym dostępnym jedynie dla osób kierujących podstawowymi jednostkami organizacyjnymi.
2) Możliwość powoływania Rad Hufców.
3) Usprawnienie struktury organizacyjnej Związku m. in. w oparciu o wytyczne WOSM.
4) Skrócenie kadencji władz hufców do lat dwóch.
III. Kadra
1) Osiągnięcie stanu, w którym każdy instruktor jest przykładem postępowania zgodnego z Prawem i Przyrzeczeniem Harcerskim.
2) Przywrócenie, jako kardynalnej zasady, społecznego charakteru władz ZHP.
3) Wprowadzenie zasady, zgodnie z którą pełnienie funkcji instruktorskiej nie może być łączone ze świadczeniem pracy/usług na rzecz ZHP za wynagrodzeniem.
4) Wyłanianie kadry powinno następować spośród harcerzy po Przyrzeczeniu, poprzez ich praktyczną działalność w drużynach i szczepach.
5) Stworzenie nowego systemu stopni instruktorskich, pasującego do zasady uczeń-czeladnik-mistrz.
IV. Metodyka
1) Przeanalizowanie całej oficjalnej metodyki pracy z uwzględnieniem tradycji ZHP i potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży. Zwrócenie w tym względzie szczególnej uwagi na regulaminy stopni i sprawności, zwłaszcza pod katem ich logiki, łatwości zrozumienia opisów, naturalności i praktyczności.
2) Położenie właściwego nacisku na możliwość organizowania obozów drużyn, które uznajemy za nieodzowny element pracy.
3) Przywrócenie rangi dla funkcji drużynowej/drużynowego jako podstawowej funkcji w Związku.
4) Przywrócenie rangi zastępom, zastępom zastępowych, samym zastępowym. Położenie bardzo silnego nacisku na powrót do podstaw działania metody harcerskiej.
V. Informacja
1) Doprowadzenie do powstania ustawy o ruchu harcerskim.
2) Odpowiednia promocja ZHP w środkach masowego przekazu.
3) Zapewnienie drużynom podstawowych podręczników metodycznych według opracowanego przez Krąg kanonu.
VI. Zarządzanie i finanse
1) Uproszczenie przepisów organizacyjnych, finansowych i gospodarczych w zgodzie z przepisami państwowymi.
2) Oddzielenie działalności wychowawczej od finansowo-gospodarczej.
Social Sharing: |