- Drukuj
- 13 maj 2016
- Wędrownicze rozmyślania
- 3744 czytań
- 0 komentarzy
hm. Marek Gajdziński - Harcerski System Wychowania
Ha! Pozycja nomen omen już kultowa. Jak tutaj po nią nie sięgnąć po raz kolejny? Zwłaszcza będąc instruktorem harcerskim ;)?
Książka druha Gajdzińskiego w sposób doskonały opisuje wypracowaną przez harcerskich instruktorów harcerską metodę wychowawczą, opisuje ją zarówno pod kątem teoretycznym jak i praktycznym. Dlaczego warto sięgnąć po tą pozycję?
Spróbujcie odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
Jak uczynić harcerstwo znacznie bardziej popularnym? Jak to się dzieje, że młodzi, niedoświadczeni zastępowi czy drużynowi są w stanie tak intensywnie i skutecznie oddziaływać na młodych chłopców i dziewczęta? Przecież dość często sukces potrafi odnieść 18-letni drużynowy, który wiedzę pedagogiczną dopiero nabędzie.
Otóż, odpowiedzią jest właśnie nasz harcerski system wychowania. Naturalna, intuicyjna, łatwa w zastosowaniu przez praktycznie każdego, metoda wychowawcza, która od wielu lat pozwala nam czynić cuda w dziedzinie wychowania dzieci i młodzierzy w przypadkach które wśród profesjonalnych pedagogów nie rokują w żadnym razie pozytywnie.
Oczywiście należy pamięta, że pomimo łatwości stosowania oraz sukcesów jakie się odniesie, nie zwalnia to harcerskich instruktorów lub osób pretendujących do tego tytułu od konieczności zgłębienia tematu również od strony teoretycznej. Znajomość mechanizmów jakie się stosuje pomaga jeszcze skuteczniej wychowywać. Wychowanie będzie niepełne bez świadomości tego co się robi i dokąd się zmierza.
Żeby dać niejaki obraz zawartości książki, przedstawię mały cytat:
„W literaturze harcerskiej przyjęło się mówić o trzech podstawowych elementach harcerskiego systemu wychowania. Są nimi:
• idea – zbiór celów wychowania harcerskiego,
• metoda – sposób oddziaływania zmierzający do osiągnięcia naszych celów wychowawczych,
• program - treść pracy harcerskiej, poprzez którą oddziałujemy na chłopców”
A teraz wyobraźcie sobie rozbudowanie każdego z tych elementów. Dorzućcie rozdziały o poszczególnych grupach wiekowych , w tym informacje o różnicach w rozwoju psycho-fizycznym każdej z nich. Wszystko w jednej książce. Idea. Metoda. Program. Jak działać.
Powstaje nam swoista instruktorska biblia. „Must read” dla każdego instruktora, który pragnie rozwijać się dalej niż określa to idea stopnia przewodnika.
Tą książkę nie tylko należy przeczytać ale również mieć ją na własność, chociażby po to by w chwilach zwątpienia w swoją świadomość metody harcerskiej, upewnić się, że dalej stoi się mocno na twardym, harcerskim gruncie.
hm. Iza Staszczyszyn
Nr HR-a: I/2016
Social Sharing: |