- Drukuj
- 05 kwi 2017
- Szperanie w historii
- 6960 czytań
Harcerskie kodeksy postępowania moralnego w latach 1918-2017
(obietnica i prawo zucha, przyrzeczenie i prawo harcerza)
„Człowiek dziedziczy przeszłość.
Spadek to czasem przyjemny, a czasem kłopotliwy- ale taki, którego nie można nie przyjąć”1.
„Dziedziczymy nawet tę przeszłość, która zdawałaby się, skończyła się definitywnie.
Ona, bowiem wpłynęła na sytuację, w której powstaje to, co nowe2.
Marcin Kula
Harcerski system wychowawczy zmierza do osiągnięcia określonego ideału wychowania3 (jest on zawarty w statucie, w postaci zespołu cech, którymi powinien charakteryzować się członek wychowany przez organizację).
Atrybutem każdego ideału jest to, że wskazuje on na te cechy człowieka, których posiadanie jest niezbędne, aby żyć sensownie w danej rzeczywistości4. Zatem można stwierdzić, iż każdy ideał wychowania jest zdeterminowany przez kompleks czasowy i rzeczywistość społeczno- polityczno- gospodarczą. Realizacja określonych celów wychowania, (których źródłem są wartości5) jest urzeczywistnieniem takiego kształtu osobowości, która pozwala na uczestniczenie wychowankowi w życiu społecznym zgodnym z dominującym ładem w państwie6.
Harcerski ideał wychowania, jak każdy inny ideał, należy do zewnętrznych warunków obu podmiotów procesu wychowania (harcerzy i ich instruktorów) i jest formułowany z nadzieją na ukształtowanie człowieka określonej jakości (w interesie pośrednio- harcerskiej gromady a bezpośrednio- w interesie grupy społecznej zainteresowanej „urabianiem nosicieli” uznawanego przez tę grupę systemu wartości).Wartości akcentowane w harcerskim ideale wychowawczym w różnych okresach działalności organizacji wyprowadzane były z odmiennych przesłanek ideowych i światopoglądowych, w związku z tym w swojej istocie ulegały przeobrażeniom. Źródła ideałów wychowania harcerskiego są głęboko umiejscowione w historii kultury społeczeństwa polskiego. Ideał wychowania harcerskiego jest „produktem” czasów, w którym krystalizowały się organizacje harcerskie. Etos wychowania harcerskiego przeobrażał się pod wpływem następujących czynników: zmian społecznych, politycznych, historycznych, organizacji zrzeszających młodzież, religii i skautingu brytyjskiego7.
Na użytek praktyki harcerskiej z naczelnych wartości wyprowadza się pożądane role, jakie mają „odgrywać” członkowie organizacji. Są one zróżnicowane dla poszczególnych grup wiekowych, zatem można wyróżnić następujące: zucha, harcerki/harcerza, instruktorki/instruktora. Zostały one ujęte w zapisach kodeksów postępowania: zuchowego (obietnicy i prawie zucha8), harcerskiego (prawie i przyrzeczeniu harcerskim9), instruktorskiego (zobowiązaniu instruktorskim10)11.
W poniższych rozważaniach, na podstawie analiz treści harcerskich kodeksów moralnych, zaprezentuje stałe i zmienne elementy w nich występujące w latach 1918-2017.
Nie przytaczam treści rot kodeksów oraz komentarzy na przestrzeni tych lat, gdyż zostały one opublikowane w moich publikacjach12. Polecam również analizę dotyczącą przyrzeczenia harcerskiego w latach 1910-2010 autorstwa Bogusława Śliwerskiego13 oraz moją próbę interpretacji obejmująca lata 1918-201514. Jak również teksty źródłowe opublikowane w serii Przywrócić Pamięć Oficyny Wydawniczej Impuls15.
Obietnica i prawo zucha16
OBIETNICA
Tab. nr 1. Treść obietnicy zucha 1937-2017 |
|
Lata obowiązywania |
Treść obietnicy |
1934–1957 |
Obiecuję być dobrym zuchem pierwszej, drugiej, trzeciej gwiazdki |
1957–2017 |
Obiecuję być dobrym zuchem i zawsze przestrzegać Prawa zucha |
Elementami stałymi w treści obietnicy są: intencja (obiecuję), forma aktywności (być dobrym), określenie podmiotu (zuch), wartość (dobro). Od chwili zatwierdzenia- 1934 r.- jednolitego tekstu dla organizacji męskiej i żeńskiej do rok 2017 jej treść zmieniono raz w 1957 r. W latach 1934–1957 wartością były gwiazdki zuchowe, w roku 1957 wprowadzono do roty następujące zmiany: czas obowiązywania— zawsze, oraz wartości— zawarte w Prawie zucha (którym zastąpiono gwiazdki zuchowe).
PRAWO ZUCHA
W treści prawa zuchowego można wyróżnić następująca stałe wartości i formy afirmacji. Wartości to Polska, dzielność, dobro, samodoskonalenie. Formy afirmacji: kocha, jest, stara się. Pozostałe uległy zmianom.
Stałe wartości |
Zmienne wartości |
|
wartości |
liczba wystąpień |
|
Polska |
Bóg |
2 |
Dzielność |
Prawdomówność |
2 |
Dobro |
Obowiązki |
2 |
Samodoskonalenie |
|
|
Tab. nr 2. Stale i zmienne wartości w zapisach tekstów prawa zuchowego tekstach w latach 1934–2017.
Zapisy prawa od 1934 r. zmieniano dwukrotnie (1957, 1995 r.). Zmiany dotyczyły liczby punktów i wartości. W latach 1934–1956 r. prawo składało się z czterech punktów, w 1957 r. dodano dwa punkty (które zawierały nowe formy aktywności: mówi, pamięta).
Przemiany wartości dotyczyły wartości:
— Bóg występującej w 1934 i 1995 r.:
-
W 1934 r. wartość ta występuje zgodnie z przyjętym przez ZHP pewnikiem ideowym „że jesteśmy dziećmi Jedynego Boga i z naszego Synostwa Bożego winniśmy wyciągać wszelkie konsekwencje— zgodnie z Chrystjanizmem17”, który był podobny— ale nie identyczny— z zapisami Konstytucji z 1921 r. w której przywoływano wartość Boga Wszechmogącego. W art. 111. poręczano obywatelom wolność sumienia i wyznania, a w art. 114. zaznaczano, iż wyznanie rzymsko- katolickie, będące religią przeważającej większości narodu, zajmuje w Państwie naczelne stanowisko wśród równouprawnionych wyznań18. ZHP nie przyjął oddzielnej roty dla członków z mniejszości religijnych, mimo czynienia takich ustępstw w przyrzeczeniu harcerskim od roku 193319.
-
W 1995 r. w wyniku starań o ponowne członkowstwo w WOSM i WAGGGS wprowadzono do tekstu prawa ponownie wartość— Bóg.
— prawdomówności i obowiązkowości nowe wartości wprowadzone w 1957 r., utrzymane w 1997 r.
Tab. nr 3. Stale i zmienne wartości w zapisach tekstów prawa zuchowego w latach 1934–2017.
-
Prawo zucha
1934 r.
1957 r.
1995 r.
1
Bóg, Polska
Polska
Bóg, Polska
2
dzielność
dzielność
dzielność
3
dobro
prawdomówność
prawdomówność
4
samodoskonalenie
obowiązki
obowiązki
5
dobro
dobro
6
samodoskonalenie
samodoskonalenie
Wspólne zaznaczone kolorem
Przyrzeczenie i prawo harcerskie
PRZYRZECZENIE
Treść przyrzeczenia zmieniana była od 1919 r. dziewięciokrotnie. Jedyny niezmienny element to wartość Prawo harcerskie, przy czym umiejscowienie tej wartości podlegało już zmienności. Pozostałe elementy podlegały przeobrażeniom.
-
Tab. nr 4. Stale i zmienne wartości w tekstach przyrzeczeń harcerskich w latach 1919–2017.
Lp./rok
1919
1932
1945
1947
1950
1957
1964
1989
1990
1995
1
Bóg
Bóg
Niepodległa Demokratyczna Sprawiedliwa Polska
Bóg/ Dobro powszech-ne
Dobro Ojczyzny
Polska Ludowa
Ojczyzna
Polska
Bóg/ Prawda Sprawiedliwość
Bóg
2
Ojczyzna
Polska
Szlachetność
Polska
Sprawa socjalizmu
Prawda
Sprawa socjalizmu
Człowiek
Polska
Polska
3
Bliźni
Bliźni
Dobro powszechne
Bliźni
Prawo harcerskie
Sprawiedliwość społeczna
Pokój
i szczęście ludzi
Prawo harcerskie
Bliźni
Bliźni
4
Prawo harcer-skie
Prawo harcer-skie
Prawo harcerskie
Prawo harcerskie
Polska Ludowa
Człowiek
Prawo harcerskie
Prawo harcer-
skie
Prawo harcer-
skie
5
Bóg
Prawo harcerskie
Stale wartości zaznaczone kolorem
Wartości
Względną stałością ale też zmiennością charakteryzują się wartości
— Polska— Ojczyzna, która występuje we wszystkich wersjach przyrzeczenia, przy czym jej umiejscowienie podlegało już zmienności— trzykrotnie jako Ojczyzna: 1919, 1950, 1964 r., w pozostałych jako Polska: bez dookreślenia (1932, 1947, 1987, 1990, 1995 r.) i z przydawkami: Niepodległa, Demokratyczna, Sprawiedliwa (1945 r.), Ludowa (1957 r.).
— Ludzie— człowiek— bliźni pojęcia stosowane zawsze w kontekście przywoływania chrześcijaństwa, stanowią wartość poza dwoma redakcjami tekstów w 1945 i 1950 r.
Pozostałe wartości cechuje już zmienność.
Tab. nr 5. Stale i zmienne wartości w zapisach rot przyrzeczeń harcerskich w latach 1919-2017.
Stałe wartości |
Zmienne wartości |
|
wartości |
liczba wystąpień |
|
Przyrzeczenie |
Polska |
7 |
|
Bóg |
6 |
|
Ojczyzna |
3 |
|
Dobro powszechne |
2 |
|
Sprawa socjalizmu |
2 |
|
Szlachetność, pokój i szczęście ludzi, dobro Ojczyzny, prawda, sprawiedliwość społeczna |
występujące raz |
Pozostałe elementy przyrzeczenia (intencja, zobowiązanie, czas obowiązywania, formy afirmacji) występują we wszystkich tekstach, ale ich treści podlegają zmianom.
Intencja/zobowiązanie
Siedmiokrotnie harcerz w trakcie składania przyrzeczenia wyrażał intencję mam szczerą wolę, trzy razy zobowiązywał się słowem przyrzekam.
-
Tab. nr 6. Występowanie intencji/ zobowiązania w tekstach przyrzeczeń harcerskich.
Tekst intencji/rok
1919
1932
1945
1947
1950
1957
1964
1989
1990
1995
liczba wystąpień
Mam szczerą wolę
7
Przyrzekam
3
Czas obowiązywania
We wszystkich rotach przyrzeczeń określono czas obowiązywania przyrzeczenia:
— przez całe życie— dziewięciokrotnie (w 1945 r. wzmocnione jeszcze słowem zawsze),
— zawsze i wszędzie— raz w 1950 r.
-
Tab. nr 7. Określanie czasu obowiązywania przyrzeczenia w tekstach rot przyrzeczeń harcerskich.
Czas/rok
1919
1932
1945
1947
1950
1957
1964
1989
1990
1995
liczba wystąpień
Całym życiem
swym
swym
swym
9
Zawsze
1
Zawsze i wszędzie
1
Formy afirmacji
Formy afirmacji występujące w tekstach przyrzeczeń harcerskich prezentuje tabela nr 8.
Tab. nr 8. Stale i zmienne formy afirmacji w tekstach przyrzeczeń harcerskich w latach 1919–2004. |
|||||||||||
Lp./rok |
1919 |
1932 |
1945 |
1947 |
1950 |
1957 |
1964 |
1989 |
1990 |
1995 |
|
1 |
pełnić służbę |
pełnić służbę |
dążyć do budowy |
pełnić służbę |
uczyć się i pracować |
pełnić służbę |
służyć |
pełnić służbę |
pełnić służbę |
pełnić służbę i dążyć do |
pełnić służbę |
2 |
nieść chętną pomoc |
nieść chętną pomoc |
pracować dla |
nieść chętną pomoc |
wiernie przestrze-gać |
walczyć |
być wiernym |
chętnie pomagać |
nieść chętną pomoc |
nieść chętną pomoc |
|
3 |
być posłusz-nym |
być posłusz-nym |
postępować |
być posłusz-nym |
całym sercem |
nieść chętną pomoc |
walczyć o |
być posłusz-nym |
być posłusznym |
być posłusz-nym |
|
5 |
|
|
być posłusznym |
|
służyć |
być posłusz-nym |
być posłusznym |
|
|
|
|
Względnie stałe formy afirmacji zaznaczone kolorem |
Względnie stałe są dwie formy afirmacji:
— bycie posłusznym, występuje w dziewięciu tekstach. W 1950 r., i tylko w tym roku zastąpione inną formą: wiernie przestrzegać.
— służba, ta aktywność dziewięciokrotnie występowała w tekstach rot jako pierwsza wymieniana aktywność. Pełnienie służby występuje ośmiokrotnie; w 1950 r. zlikwidowano pełnienie zostawiono służbę, tylko w 1945 r. nie uwzględniono tego typu aktywności w przyrzeczeniu harcerskim. Pozostałe formy cechuje już zmienność.
Tab. nr 9. Zmienne formy afirmacji w tekstach przyrzeczeń harcerskich w latach 1919–2017 |
|||||||||||
|
1919 |
1932 |
1945 |
1947 |
1950 |
1957 |
1964 |
1989 |
1990 |
1995 |
liczba wystąpień |
wiernie przestrzegać |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
być wiernym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
służyć |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
nieść chętną pomoc |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
walczyć |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
pracować |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
dążyć do |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
postępować |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
uczyć się |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
całym sercem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Zaprezentowana analiza stałości/zmienności zapisów przyrzeczenia harcerskiego nie potwierdza tez J. Chrabąszcza, który podkreślał, że przyrzeczenie harcerskie posiada dwie istotne cechy, 1. trafność sformułowań użytych przy jego redakcji przesadzającą o trwałości tej roty w życiu ruchu. Wprawdzie poddawano ją pewnym zmianom, to jednak istota jej pozostawała niezmienna, 2. to istota, która przesądzała, że działalność w harcerstwie, traktowano w kategorii służby, służby nie tylko w okresie przynależności do organizacji, ale służby całym życiem20(...). W 1950 roku zastąpiono formułę całym życiem na zawsze i wszędzie. Służba nie należy do bezwzględnie stałych form występujących w przyrzeczeniu, można mówić jedynie o względnej stałości tej formy.
PRAWO HARCERSKIE
Wartości
W prawie harcerskim występuje jeden stały element: wartość przyroda, przy czym jej umiejscowienie i formy aktywności21 dla niej również są zmienne, (patrz tab. nr 10.). Względnie stałą wartością jest wspólnota narodowościowo-państwowa. W przypadku tej wartości można mówić o zmienności w stałości. W okresie konstytuowania się państwa polskiego operowano pojęciem Ojczyzna (1919, 1930 r.), później wprowadzono termin Polska (1932 r.), który występował już do 1990 r. W drugiej cezurze czterokrotnie dookreślono tę wartość słowami: Ludowa (1950, 1957, 1964 r.) oraz Demokratyczna (1945 r.). Pozostałe wartości cechuje zmienność, patrz tab. nr 10 i 11.
Tab. nr 10. Zmienne wartości w zapisach tekstów prawa harcerskiego w latach 1919–2017. |
||
wartości |
liczba wystąpień |
|
obowiązki |
9 |
|
bliźni |
9 |
|
słowność |
7 |
|
pogoda ducha |
7 |
|
Polska |
7 (bez dookreślenia 3, Ludowa 3, Demokratyczna 1) |
|
Zawisza |
6 |
|
rodzice |
6 |
|
oszczędność |
6 |
|
ofiarność |
6 |
|
praca |
6 (w szeregach ZMP 1, własnych i innych 1, bez dookreślenia 4) |
|
harcerz |
5 |
|
rycerskość |
5 |
|
gospodarność |
5 |
|
czystość |
5 |
|
przełożeni |
4 |
|
sprawiedliwość |
4 |
|
nauka |
3 |
|
Bóg |
3 |
|
wolność |
3 |
|
karność |
3 |
|
odwaga |
3 |
|
szlachetność, ludzie pracy, człowiek, opanowanie, dom rodzinny, koleżeństwo, przyjaźń, dobro społeczne, pożyteczność, starsi, wiedza, jednostka indywidualna, sprawność |
występujące dwa razy |
|
służba, prawda, uczynność, pokój, lepszy świat, obrona kraju, honor organizacji, braterstwo, walka o wolność i równość, wytrwałość, dobro własne, słuszna sprawa, inni, potrzebujący, świat, myślenie samodzielne, działanie skuteczne, uczciwość, dzielność, odpowiedzialność, życzliwość, uczynność, opiekuńczość, siła, zdrowie, krzywdzeni, przyrzeczenie harcerskie, słuszna sprawa |
występujące raz |
Zaprezentowana analiza stałości/zmienności zapisów prawa harcerskiego nie potwierdza tez J. Chrabąszcza, który podkreślał, że:
— Prawo pomimo różnorodnych zawirowań historycznych (...) zawsze (podkreślenie-to i następne- K.M.) stanowiło dekalog harcerskiego wychowania i ideał, do którego dążyć należy przez czyn, samodoskonalenie i ofiarną służbę22. Jedyną stałą formą afirmacji w prawie harcerskim jest jednak poznanie, a służba i obowiązki wykazują względną stałość.
— Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy na trwałe zostało związane z Prawem Harcerskim od X Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu ZHP (1930 r.)23. W dziesięciu analizowanych redakcjach prawa harcerskiego w latach 1919–1990 słowność nie należy do bezwzględnie stałych form- występuje siedmiokrotnie.
— Jednym z najbardziej charakterystycznych (...) i najtrwalszych elementów etosu harcerskiego, choć na przestrzeni lat zmieniano jego zapis i redakcję jest hasło o wstrzemięźliwości od alkoholu, paleniu tytoniu i rozpusty płciowej24. Tę tezę można potwierdzić jedynie wówczas, gdy nie uwzględni się tekstu prawa harcerskiego z 1950 r.— gdzie nie zostały ujęte te wymogi.
We wszystkich redakcjach prawa występują wartości allocentryczne i egocentryczne.
W pierwszej cezurze zachowano równowagę: po 6 wartości allocentrycznych i egocentrycznych oraz 2 punkty łączące w sobie wartości indywidualne i grupowe w każdej redakcji. W PRL przeważały wartości allocentryczne, występują w 8 punktach od 1947. W trzeciej cezurze, po przewadze egocentrycznych w 1989 r., od 1990 r. powrócono do równowagi między wartościami charakterystycznej dla pierwszej cezury.
Tab. nr 12. Wartości allocentryczne i egocentryczne w redakcjach prawa harcerskiego w latach 1919–1990. |
||||||||||||||||||||||
|
1919 |
1930 |
1932 |
1945 |
1947 |
1950 |
1957 |
1964 |
1989 |
1990 |
||||||||||||
Kolejność punktów |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
Al |
EG |
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Wspólnych |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
|
2 |
1 |
3 |
2 |
|||||||||||
razem |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
7 |
8 |
5 |
8 |
3 |
8 |
4 |
8 |
3 |
5 |
8 |
6 |
6 |
Wśród dziesięciu analizowanych redakcji Prawa harcerskiego w 5 zachowano równowagę, (w każdej 6 punktów dotyczyło wartości allocentrycznych, 6 wartości egocentrycznych), przewaga (i to znaczna) wartości allocentrycznych wystąpiła tylko i wyłącznie w okresie PRL— czterokrotnie. Dwukrotnie po traumach kulturowych— w 1945 i 1989 r.- nastąpiła dominacja wartości egocentrycznych
W ośmiu redakcjach prawa harcerskiego dominują wartości duchowe, raz w 1950 r. dominantą są wartości społeczne. W 1964 r. występuje równowaga pomiędzy wartościami społecznymi i duchowymi. Pozostałe wartości— intelektualne i fizyczne— występują w 1 do 4 punktów.
Formy afirmacji
W zapisach prawa występuje jedna stała forma afirmacji: poznanie (przy czym jej umiejscowienie cechuje się już zmiennością), można jeszcze wyróżnić dwie względnie stałe formy: wypełnianie obowiązków i służbę. Pozostałe cechują się zmiennością (patrz tab. nr 13 i 14.).
-
Tab. nr 14. Formy aktywności w latach 1919-1990.
Forma aktywności/rok
1919
1930
1932
1945
1947
1950
1957
1964
1989
1990
razem
poznawanie
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
10
wypełnianie obowiązków
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
9
służba
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
9
karność
1
1
1
1
1
0
1
0
0
1
7
pogoda ducha
1
1
1
1
1
0
1
0
0
1
7
słowność
1
1
1
1
1
0
1
0
0
1
7
oszczędność
1
1
1
1
1
0
0
0
0
1
6
ofiarność
1
1
1
1
1
0
0
0
0
1
6
pożyteczność
1
1
1
0
1
0
1
0
0
1
6
braterstwo
1
1
1
0
1
0
1
0
0
1
6
rycerskość
1
1
1
0
1
0
0
0
0
1
5
miłowanie
1
1
1
1
1
0
0
0
0
1
6
posłuszeństwo
1
1
1
0
0
0
0
0
0
1
4
czystość
1
1
1
0
1
0
0
0
0
1
5
pomoc
1
1
1
0
0
0
1
1
0
1
6
szlachetność
0
0
0
1
0
0
1
0
0
0
2
obrona
0
0
0
1
0
0
1
1
0
0
3
czczenie
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
1
szanowanie
0
0
0
1
1
1
1
1
1
0
6
uczenie/ nauka
0
0
0
1
0
3
0
1
1
0
6
prawdomówność
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
1
odwaga
0
0
0
1
0
0
1
1
0
0
3
uczynność
0
0
0
1
0
0
0
0
0
1
2
opanowanie
0
0
0
1
1
0
0
0
0
0
2
gospodarność
0
0
0
1
1
0
1
0
1
0
4
praca
0
0
0
0
1
0
0
1
1
0
3
przyjaźń
0
0
0
0
1
0
1
1
0
0
3
miłość
0
0
0
0
1
1
0
0
0
0
2
walka
0
0
0
0
1
1
0
1
0
0
3
zaprawianie
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
1
koleżeństwo
0
0
0
0
0
1
0
1
0
0
2
dbanie
0
0
0
0
0
1
1
1
1
0
4
przygotowanie
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
1
sprawiedliwość
0
0
0
0
0
0
1
1
0
0
2
pracowitość
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
wytrwałość
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
stawianie
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
zmiana
0
0
0
0
0
0
0
1
1
0
2
bycie
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
1
sprawność
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
1
siła
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
1
rozumienie
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
rozwijanie
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
myślenie
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
działanie
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
uczciwość
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
dzielność
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
odpowiedzialność
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
życzliwość
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
opiekuńczość
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
ochrona
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
Zaprezentowana analiza wartości allocentrycznych i egocentrycznych, jak również rozkładu poszczególnych wartości występujących w prawie harcerskim, pozwala stwierdzić, iż organizacja skupia się25 na wartościach zbiorowości/kolektywu a nie podmiotowych.
ZHP szczyci się ciągłością swej tradycji. K. Jaskot pisze: mimo różnorakich przeobrażeń światopoglądowych i politycznych zachowała ona szereg elementów tradycyjnych, modyfikowanych tylko w niewielkim stopniu: nazwa, system organizacyjny, metodyka pracy, symbole i atrybuty zewnętrzne, zwyczaje (...). Wyniki badań potwierdzają stałość nazwy, pozostałe elementy podlegały znacznym modyfikacjom.
Dalej autor podkreśla stałość pewnych idei i wartości w jej wychowawczym działaniu: 1. idea służbie narodowi i państwu, 2. kształtowanie pozytywnego stosunku do innych ludzi, 3. doskonalenie własnej osoby, 4. umiłowanie przyrody26. Również i A. Krzanowski podkreślał: w organizacji zawsze uczono braterstwa i miłości bliźniego (...)27. Analiza badawcza potwierdza słuszność dwóch z zaprezentowanych tez 1. stałości idei służbie narodowi i państwu oraz 2. umiłowania przyrody, pozostałe wartości występują (np. w kodeksach postępowania harcerskiego), ale nie wykazują się stałością.
hm dr Katarzyna Marszałek
1Cyt. za: M. Kula, Przeszłość spadek nie do odrzucenia, Poznań 2001, s.5.
2Cyt. za: M. Kula, Przeszłość spadek nie do odrzucenia, Poznań 2001, s.6.
3 Przyjmując def. ideału z H. Muszyńskim.
4 S. Nalaskowski, O ideale wychowania i celach kształcenia, Toruń 1993, s. 41.
5 K. Denek, O nowy kształt edukacji, Toruń, 1998, s.42.
6 P. Tyrała, Teoria wychowania, Bliżej uniwersalnych wartości realnego życia, Toruń 2001, s.84, 85.
7 Fragment artykułu K. Marszałek Ideał wychowania harcerskiego inspiracją dla współczesnej młodzieży czy też odległą zapomnianą historią? opublikowanego (w:) A. Szeląg (red.), Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokulturowych, Impuls, Kraków 2007, s. 345–358.
Ideał wychowania harcerskiego inspiracją dla współczesnej młodzieży czy też odległą, zapomnianą historią?
8 Zawarte w nich normy określają, jakim zuch ma być. H. Muszyński (red.), Podstawy wychowania w ZHP, Bydgoszcz 1984, s. 70–71.
9 Określa nie tyle, jakim harcerz ma być, ile jak postępować jak działać. Ibidem.
10Określa jak instruktor ma wypełniać swoje role wychowawcze w stosunku do zuchów i harcerzy, aby przybliżyć ich do ideału określonego w prawie, w jakim kierunku powinien doskonalić swoją osobowość, oraz jak współdziałać z innymi wychowawcami w społecznym froncie wychowania.
H. Muszyński (red.), Podstawy..., op. cit., s. 70–71.
11 Fragment pracy doktorskiej, K. Marszałek, „Zmiany harcerskiej pedagogii w Polsce w XX wieku”, obronionej w 2009 na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
12 K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP, Tom I Utworzenie ogólnopolskiego Związku Harcerstwa Polskiego i czas próby ruchu harcerskiego (1918-1944), Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”; K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP, Tom II Walka, sowietyzacja, odwilż, kryzys i upadek (1944-1988), Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”; K. Marszałek, Wybór źródeł do dziejów ZHP, Tom III Odrodzenie, lata demokracji (1989-2014), Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
13 B. Śliwerski, Przyrzeczenie harcerskie. Historia. Metodyka. Manipulacje, Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
14 K. Marszałek, Dziedzictwo, którego nie można odrzucić. Próba interpretacji wybranych źródeł do dziejów Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1918-2015, Kraków 2016, Oficyna Wydawnicza „Impuls”
16 Prezentowany poniżej materiał jest fragmentem pracy doktorskiej, K. Marszałek, „Zmiany harcerskiej pedagogii w Polsce w XX wieku”, obronionej w 2009 na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
17 „Wiadomości Urzędowe Naczelnictwa ZHP” z 1923 r. nr 6, Uchwały III Zjazdu Walnego.
18 Ustawa z 17 III 1921 r., Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Dz. U. RP z 1921 r. nr 44, poz. 267.
19 „Wiadomości Urzędowe Naczelnictwa ZHP” z 1933 r. nr 5, Uchwała XIII Zjazdu Walnego.
20 J. Chrabąszcz, Etos harcerski rezonansem tradycji oraz kultury społeczeństwa i narodu, (w:) Z dziejów ruchu harcerskiego. Studia—Szkice—Materiały 1911–2006, Rzeszów 2006, s. 18–19.
21 Najczęściej występującą formą afirmacji przyrody jest miłowanie jej (w sześciu tekstach Prawa do takiej aktywności zobligowany jest harcerz), w trzech (PRL) skłania się członków ZHP do bycia przyjacielem przyrody, raz w 1989 r. do jej ochrony. We wszystkich rotach Prawa harcerz poznaje przyrodę, jednakże już charakter tego poznania wykazuje się zmiennością. Najczęściej harcerz stara się ją poznawać (1919–1947, 1990–1995 r.), ale również poznaje jej piękno i tajemnice (1957–1964 r.), raz (1989 r.) nie dookreślono charakteru poznania.
22 J. Chrabąszcz, Etos harcerski...,op. cit., s. 19.
23 Ibidem, s. 24.
24 Ibidem, s. 25.
25 Poza rokiem1945 i 1989.
26 K. Jaskot, Ideał i cele wychowania harcerskiego, (w:) H. Muszyński (red.), Podstawy wychowania...,op. cit., s. 68–69.
27 A. Krzanowski, Trwałość i ciągłość..., op. cit., s. 53.
Social Sharing: |